I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, April 24, 2008

Universiti menjadi dalang untuk memenangkan kumpulan Aspirasi

Nampaknya semacam terdapat cubaan untuk memenangkan kumpulan mahasiswa Aspirasi secara mudah dalam pilihan raya kampus 2007 (PRK) dengan menggunakan kuasa pihak pentadbiran universiti.
Menurut satu sumber, beberapa persatuan aliran Islam didakwa telah diugut agar tidak menyertai PRK atau menghadapi tindakan persatuan mereka dibubarkan.
Dalam satu Bengkel Jabatan Dakwah anjuran Bahagian Hal Ehwal Pelajar satu kampus di selatan tanah air, seorang pegawai kanan universiti telah meminta kata putus daripada peserta bengkel tersebut yang terdiri daripada pimpinan tertinggi persatuan-persatuan aliran Islam mengenai pembabitan mereka semasa PRK nanti.
Jika kumpulan selain Aspirasi ini tidak meletakkan pencalonan,ada pihak yang beranggapan bahawa ia merupakan usaha yang didalangi oleh pihak tertentu yang sengaja untuk mencipta situasi seolah-olah wujud pertandingan dua kumpulan yang berbeza, walhal ia adalah daripada kalangan mereka sendiri.
Oleh sebab itu, sumber membuat kesimpulan bahawa apa yang berlaku di peringkat awal adalah usaha terancang bagi memastikan tidak ada pihak 'lain' yang menjadi peserta dalam PRK 2 Oktober ini.
Situasi di kampus-kampus telah mula hangat dengan serangan risalah haram, dengan pelbagai isu.
Manakala di sesetengah IPT, hampir semua bangunan serta tempat strategik dalam kampus dilengkapi dengan kamera litar tertutup atau cctv bagi memantau pergerakan warga kampus, lebih-lebih lagi menjelang PRK tidak lama lagi.
Walau bagaimanapun, rata-rata mahasiswa yang bakal membuang undi masih lagi terkapai-kapai mengenai hak dan kewajipan mereka untuk memilih kepimpinan baru kerajaan mereka dalam PRK.
Maklumat daripada sebuah kampus di Malaysia Timur, mengesyaki kumpulan Aspirasi sedang menjalankan kegiatan mereka secara rahsia bagi menjayakan agenda PRK.
Menurut sumber, kursus calon Aspirasi anjuran Biro Tata Negara selesai dijalankan pada bulan lepas.

Intan Abdullah, Sep 23, 07
www.harakahdaily.net

No comments:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template