I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, May 7, 2008

Ubah Gaya Hidup???

Assalamulaikum..
kepada sahabat-sahabat sekalian, semoga Allah memberkati anda semua..Baru-baru ini harga barangan keperluan mendadak naik terutamanya harga beras yang begitu mahal sekarang..Tadi malam, PM telah menyarankan kepada rakyat bahawa rakyat perlu mengubah gaya hidup..


Ubah gaya hidup??ayat ini pernah kedengaran di media beberapa bulan sebelum pilihan raya dan di ulangi lagi...rasanya mmm..mungkin ada betulnya apa yang diperkatakan oleh PM..sesetengah rakyat malaysia kena ubah gaya hidup..tetapi bagaimana pula orang miskin???
ini yang nak dipersoalkan..ketika rakyat Malaysia memberlanjakan berjuta-juta ringgit untuk mengundi artis kesayangan mereka melalui sms di rancangan realiti tv seperti akademi fantasia atau yang lain..bagaimana pula dengan sesetengah rakyat Malaysia yang tak pernah menonton tv langsung..Bagaimana orang miskin hendak ubah cara hidup???Sepatutnya kerajaan kena prihatin dalam masalah ini...


Wahai pemimpin-pemimpin negara, muhasabah la diri..seperti kata-kata tuan guru nik aziz,sebagai ketua negeri, dia adalah orang pertama yang dipertanggungjawab oleh Allah apabila ditanya tentang hal negerinya apabila diakhirat kelak.

.
kemana wang rakyat dibelanjakan???kemana hasil negara dipergunakan???Bagaimana tender dilakukan???Adakah hak-hak rakyat terbela???Adakah Islam tertegak di negaramu???Apabila ada orang yang memperjuangkan Islam,apa yang yang kamu buat padanya???adakah kamu menyalahgunakan ISA???


wahai sahabat-sahabat ku sekalian..ingatan ini untuk diri saya dan juga sahabat-sahabat..Duit yg kita berlanjakan akan ditanya oleh Allah..jangan lah kita membazir semata-mata ingin melihat artis kesayangan kita menang dalam undian sms..Ingatlah peringatan Allah, perbuatan kearah pembaziran wang sedangkan membazir adalah saudara Syaitan, Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Israa' ayat 27:

Maksudnya:Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya.

Cuba kita fikir sejenak sahabat kitadi Palestin..di Darfur...dan lain-lain tempat diserata dunia..bersyukurlah kita pd Allah dengan tidak membazir rezki yg kita ada malah kita infakkan harta kita dijalan Allah..

Akhirnya..sama-sama lah kita muhasabah diri kita..saya akhiri coretan saya pada kali ini dengan sebuah lirik lagu dari kumpulan nada murni bertajuk pemimpin yang adil..insyaAllah..sama-sama lah kita hayatinya...

Pemimpin Yang Adil

Munsyid : Nadamurni

Pemimpin Yang Adil Sangat Dikendak

iPenyelamat Umat Dunia Dan Akhirat

Tiada Keadilan Umat Kan Huru Hara

Pemimpin Menanggung Dosa Rakyatnya

Pemimpin Yg Adil Orgnya Tawaddu'

Boleh Duduk Sama Dgn Rakyat-Rakyatnya

Kehidupannya Tidak Jauh Beza Dgn Rakyatnya

Kepentingan Rakyat Lebih Utama

Dia Boleh Ditegur Oleh Rakyat-Rakyatnya

Kasih Sayang Teserlah Di Mukanya

Sombong Dan Takabur Tiada Pada Dirinya

Rakyat Taat Dan Sayang Padanya

Kepentingan Rakyat Sangat Dijaga

Wang Rakyat Dan Negara Tidak Disalah Guna

Rasuah Dan Kemungkaran Sangat Dijauhinya

Rakyat Diajak Mentaati Allah

Pemimpin Yang Adil Mengutamakan Akhirat

Mengingatkan Rakyat Tipu Dunia

Akhlak Yang Mulia Pakaian Dirinya

Rakyat Hormat Bukan Takut Padanya

Pemimpin-Pemimpin Di Akhir Zaman

Kebanyakkan Pencetus Huru Hara

Untuk Melindungi Kesalahan Dirinya

Dia Tuduh Orang Melakukannya

Mana Nak Dicari Pemimpin Yang Begini

  • hambaallah86
  • 4.00 pm,
  • 7 Mei 2008,1 Jamadil Awal 1429 H

No comments:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template