I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 5, 2008

Islam dan Melayu: satu kesinambungan??

Assalamualaikum..

Selepas sahaja pilihanraya ke 12 berlangsung, mula lah isu ketuanan melayu dibangkitkan..Mengapa ini tidak dibangkitkan sebelum pilihanraya???Mengapa baru di bangkitkan sekarang??Adakah melayu itu UMNO dan UMNO itu melayu??? Jika UMNO itu melayu, mengapa melayu terus mundur???Adakah UMNO itu adalah kroni UMNO???kerana apa yang kita lihat hanya kroni UMNO sahaja yang kaya raya...

Ingin saya ulangi kata-kata kata Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang "martabat, keutuhan dan jatidiri bangsa Melayu hanya dapat diselamatkan melalui Islam" "Hanya apabila orang-orang Melayu kembali dan berpegang teguh kepada Islam, maka ketika itu barulah bangsa ini dapat memperolehi keselamatan di dunia dan juga di akhirat. Sebarang usaha samada sengaja ataupun tidak untuk meninggal atau meminggirkan Islam akan mengakibatkan bangsa ini tidak selamat di dunia, apalagi di akhirat,"

Apa yang saya nak perkatakan di sini adalah kekuatan melayu bukan pada UMNO tetapi pada islam..saya teringat kebangkitan zaman kesultanan melayu melaka yang amat digeruni pada masa itu kerna melaksanakan Ajaran Islam yang sebenar dan mendapat bantuan dari kerajaan Islam Turki Uthmaniyah dan runtuhnya kerajaan melayu melaka adalah disebabkan ajaran Islam diabaikan..

Berbalik kepada sekiranya agenda pemuafakatan dan penyatuan umat Melayu mahu dilangsungkan, maka ianya mestilah mengambil kira dan menceduk dari model yang telah dibentuk dengan jayanya oleh junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Rasulullah s.a.w telah berjaya menyatukan kabilah-kabliah Arab di zamannya dengan Islam dan bukannya melalui nasionalisam atau semangat kebangsaan Arab. Saya percaya orang Melayu akan dapat diangkat martabat mereka kiranya mereka serius menjadikan Islam sebagai pegangan, dasar dan matlamat hidup.

Dalam perjuangan melayu,jangan lah ada perasaan asabiyyah yang menyokong bangsanya dalam kezaliman (kronisme, rasuah, penipuan, dan lain2) seperti sabda rasulullah:

"Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. : Adakah perbuatan asabiyah seseorang itu suka (kasih) kepada kaumnya (bangsanya)? Tidak, tetapi asabiyah itu ialah orang yang menyokong (menolong) kaumnya melakukan kezaliman." [H/R Abu Daud dan Ibnu Majah]

Wahai sahabat-sahabat ku sekalian, ingatlah Islam itu agama yang syumul..meliputi semua aspek dalam kehidupan kita.. termasuk urusan kehidupan manusia. Rupabentuk sebegini adalah suatu hakikat yang benar dan bukan hanya dakwaan sahaja. Islam itu meliputi segala amalan, tingkahlaku dan aspek kehidupan manusia. Oleh itu,hanya Islam sahaja dapat mengembalikan martabat, keutuhan dan jatidiri bangsa Melayu disamping tidak mengetepikan bangsa lain yang beragama Islam..

hambaallah86
12.30am,
6 Mei 2008,29Rabiulakhir1429 H

No comments:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template